CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Tuesday, January 22, 2013

kisah ashabul kahfi


Surah ini terdiri atas 110 ayat, termasuk golongan surat-surah Makkiyyah. Dinamai Al-Kahfi, ertinya Gua dan Ashabul Kahfi yang ertinya Penghuni-Penghuni Gua. Selain cerita tersebut, terdapat juga beberapa buah cerita dalam surah ini, yang kesemuanya mengandung iktibar dan pengajaran yang amat berguna bagi kehidupan manusia. Banyak hadis-hadis dari baginda Rasulullah s.a.w. yang menyatakan keutamaan dan kelebihan membaca surah ini. Antara isi kandungan surah adalah Kekuasaan Allah swt untuk memberi daya tahan hidup pada manusia di luar hukum kebiasaan; dasar-dasar tauhid serta keadilan Allah s.w.t. tidak berubah untuk selama-lamanya; kalimat-kalimat Allah (ilmu-Nya) amat luas sekali, meliputi segala sesuatu, sehingga manusia tidak mampu menulisnya. Kepastian mengenai akan datangnya hari kebangkitan; Al Quran adalah kitab suci yang isinya bersih dari kekacauan dan kepalsuan. Selain itu terdapat juga dasar hukum Wakalah (berwakil); mengenai larangan membangun tempat ibadah di atas kubur; tentang hukum membaca "Insya Allah", juga perbuatan salah yang dilakukan kerana lupa adalah dimaafkan; tentang kebolehan merosak suatu barang untuk menghindarkan bahaya yang lebih besar; juga Cerita Ashhabul Kahfi; cerita dua orang laki-laki yang seorang kafir dan yang lainnya mukmin; cerita Nabi Musa a.s. dengan Khidhr a.s.; dan cerita Dzulkarnain dengan Ya'juj dan Ma'juj.
Dalam surat al-Kahfi, Allah SWT menceritakan tiga kisah pada masa lalu, iaitu kisah Ashabul Kahfi, kisah pertemuan Nabi Musa as dan Nabi Khidzir as serta kisah Dzulqarnain. Kisah Ashabul Kahfi mendapat perhatian lebih dan digunakan sebagai nama surah dimana terdapat tiga kisah tersebut. Hal ini bukanlah kebetulan semata-mata, tapi kerana kisah Ashabul Kahfi, seperti juga kisah dalam al-Quran lainnya, bukan merupakan kisah semata-mata, tapi juga terdapat banyak pelajaran dan pengajaran (ibrah) didalamnya.
“Dengan izin Allah mereka kemudian ditidurkan selama 309 tahun di dalam gua, dan dibangkitkan kembali ketika masyarakat dan raja mereka sudah berganti menjadi masyarakat dan raja yang beriman kepada Allah SWT”, (Ibnu Katsir; Tafsir al-Quran al-'Adzim; jilid:3 ; hal.67-71).
Mereka adalah para pemuda yang diberi petunjuk oleh Allah Ta’ala serta mengilhami keimanan mereka, sehingga mereka mengenal Allah dan mengingkari kepercayaan kaum mereka yang menyembah berhala. Mereka yang mengadakan pertemuan untuk membicarakan masalah akidah mereka disertai dengan perasaan takut akan kekejaman dan kekerasan kaum mereka, seraya berkata, ertinya,

Kami kisahkan kepadamu (Muhammad) cerita ini dengan benar. Sesungguhnya mereka adalah pemuda-pemuda yang beriman kepada Tuhan mereka, dan Kami tambah pula untuk mereka petunjuk. (SURAH AL-KAHFI AYAT 14)


Kaum kami ini telah menjadikan selain Dia sebagai tuhan-tuhan (untuk disembah). Mengapa mereka tidak mengemukakan alasan yang terang (tentang kepercayaan mereka)? Siapakah yang lebih zalim daripada orang-orang yang mengada-adakan kebohongan terhadap Allah?
(SURAH AL-KAHFI AYAT15)

Dan apabila kamu meninggalkan mereka dan apa yang mereka sembah selain Allah, maka carilah tempat berlindung ke dalam gua itu, nescaya Tuhanmu akan melimpahkan sebagian rahmat-Nya kepadamu dan menyediakan sesuatu yang berguna bagimu dalam urusan kamu**
**Perkataan ini terjadi antara mereka sendiri yang timbulnya kerana ilham dari Allah SWT
(SURAH AL-KAHFI AYAT 16)

ISI-ISI CERITA
Ashabul Kahfi adalah merupakan nama gelaran sekelompok pemuda yang beriman yang hidup di zaman pemerintahan Raja Dakyanus (Decius) yang memerintah jajahan Empayar Rom Timur di Turki, di sebuah kota bernama Aphesus, atau disebut juga dengan nama Tharsus. Tetapi nama kota itu pada zaman dahulu ialah Aphesus (Ephese). Setelah Islam datang, barulah kota itu berubah nama menjadi Tharsus (Tarse, sekarang terletak di dalam wilayah Turki) beberapa ratus tahun sebelum diutusnya Nabi Isa as. Pada asalnya pemerintah negeri tersebut ialah seorang yang baik.
Tetapi,selepas kematian beliau, seorang raja yang zalim lagi kejam iaitu Raja Dakyanus telah menyerang dan mengambil alih kawasan tersebut. Raja tersebut telah mengarahkan semua mayarakat kota ketika itu untuk menyembah berhala dan mengakui bahawa dirinya sebagai tuhan.
Ketika itu, si raja dapat mengetahui terdapat sekelompok penduduk yang tidak mahu menyembah berhala,dan beliau naik marah lalu memanggil mereka dan memerintahkan mereka untuk menganut kepercayaan beliau. Tapi pemuda-pemuda tadi,Ashabul Kahfi, menolak dan melarikan diri, dan dikejar oleh orang-orang Raja tersebut untuk dibunuh. Ketika mereka lari dari berkejaran dengan pasukan raja, mereka sampai mereka di mulut sebuah gua yang kemudian dijadikan tempat persembunyian. Gua tersebut diberi nama Washid, atau Keram.
Antara pemuda-pemuda yang terlibat dalam peristiwa ini adalah Tamlikha, Zunuwanus, Maksalmina, Nainunus, Martunus, Sabunus dan Pulyatynus. Di samping itu,terdapat juga seekor anjing yang bernama Qithmir, milik seorang pengembala yang juga salah seorang daripada mereka, dimana anjing tersebut telah bertugas menjaga pintu gua tersebut. Pemuda-pemuda tersebut menaiki sebuah bukit yang bernama Naglus atas cadangan si pengembala tadi.
Setelah itu, mereka berjalan menghampiri gua tersebut. Setelah tiba waktu malam, mereka masuk berlindung di dalam gua dan Qithmir, si anjing itu berjaga-jaga di pintu gua sambil menjulur-julurkan kakinya ke depan.
Kemudian Allah SWT telah memerintahkan Malaikat Maut supaya mencabut nyawa mereka bertujuh. Kepada masing-masing dari mereka Allah SWT telah mewakilkan dua Malaikat untuk membalik-balik tubuh mereka dari kanan ke kiri. Allah lalu memerintahkan matahari supaya pada saat terbitnya condong dan memancarkan sinarnya ke dalam gua dari arah kanan, dan pada saat hampir terbenam supaya sinarnya mulai meninggalkan mereka dari arah kiri.


Maksud nya : “Dan kamu akan melihat matahari ketika terbit, condong dari gua mereka ke sebelah kanan, dan bila matahari terbenam menjauhi mereka ke sebelah kiri sedang mereka berada dalam tempat yang luas dalam gua itu. Itu adalah sebagian dari tanda-tanda (kebesaran) Allah. Barangsiapa yang diberi petunjuk oleh Allah, maka dialah yang mendapat petunjuk; dan barangsiapa yang disesatkanNya, maka kamu tidak akan mendapatkan seorang pemimpin pun yang dapat memberi petunjuk kepadanya”. (SURAH AL-KAHFI AYAT 17)

Maksud nya : “Dan kamu mengira mereka itu bangun, padahal mereka tidur; Dan kami balik-balikkan mereka ke kanan dan ke kiri, sedang anjing mereka mengunjurkan kedua lengannya di muka pintu gua. Dan jika kamu menyaksikan mereka tentulah kamu akan berpaling dari mereka dengan melarikan diri dan tentulah (hati) kamu akan dipenuhi oleh ketakutan terhadap mereka”. (SURAH AL-KAHFI AYAT 18)
Pada ketika di Istana, Raja Dakyanus telah bertanyakan tentang enam orang pembantunya.Raja Diqyunius menjadi gusar dan marah mendengar berita mereka melarikan diri. Bersama tentera-tentera berkudanya Raja Diqyunius pergi menjejaki keenam-enam orang tersebut. Lalu dia sampai ke pintu gua pemuda-pemuda itu.
Kerana terlalu marah, Raja Dakyanus memanggil tukang-tukang batu lalu menyuruh mereka menutup pintu gua itu serapat-rapatnya menggunakan batu-batuan. Ditinggalkan mereka di dalam gua itu tanpa diusik oleh sesiapa selama 309 tahun. Kemudian Allah telah membangkitkan mereka semula daripada tidur yang panjang itu. Pemuda-pemuda tersebut mula merasa lapar dan menyuruh salah seorang dari mereka keluar ke kota membeli makanan.

Maksud nya : “Dan mereka tinggal dalam gua mereka tiga ratus tahun dan ditambah sembilan tahun (lagi).” (SURAH AL-KAHFI AYAT 25)

Maksud nya: “Katakanlah, "Allah lebih mengetahui berapa lamanya mereka tinggal (di gua). Kepunyaan-Nya-lah semua yang tersembunyi di langit dan di bumi. alangkah terang penglihatan-Nya dan alangkah tajam pendengaran-Nya. Tidak ada seorang pelindungpun bagi mereka selain dari pada-Nya, dan dia tidak mengambil seorangpun menjadi sekutu-Nya dalam menetapkan keputusan." (SURAH AL-KAHFI AYAT 26)

Maksud nya : “Dan Demikianlah kami bangunkan mereka agar mereka saling bertanya di antara mereka sendiri. berkatalah salah seorang di antara mereka: sudah berapa lamakah kamu berada (disini?)". mereka menjawab: "Kita berada (disini) sehari atau setengah hari". Berkata (yang lain lagi): "Tuhan kamu lebih mengetahui berapa lamanya kamu berada (di sini). Maka suruhlah salah seorang di antara kamu untuk pergi ke kota dengan membawa wang perakmu ini, dan hendaklah dia lihat manakah makanan yang lebih baik, Maka hendaklah ia membawa makanan itu untukmu, dan hendaklah ia berlaku lemah-lembut dan janganlah sekali-kali menceritakan halmu kepada seorangpun.” (SURAH AL-KAHFI AYAT 19)
Seorang daripada pemuda tersebut, Tamlikha telah meminta dirinya untuk ke kota. Sampai di sana beliau melihat bendera berwarna hijau berkibar di pintu gerbang kota yang bertulis “Tiada Tuhan selain Allah dan Isa adalah Roh Allah.” Tamlikha lalu berjalan menuju ke arah sebuah kedai roti. Kepada penjual roti itu ditanyakannya pelbagai jenis soalan, dan dari penjual roti itulah juga Tamlikha sedar bahawa dia telah berada di zaman yang lain. Penjual roti itu menyangka bahawa Tamlikha telah terjumpa dengan harta karun, lalu dibawanya kepada Raja Abdurrahman, pemerintah negeri tersebut.
Raja Abdurrahman yang adil telah mendengar penjelasan Tamlikha, dan disuruhnya Tamlikha untuk menyebut nama-nama yang dia kenali pada zaman dahulu. Tetapi tiada seorang pun yang disebut Tamlikha yang masih hidup. Lalu dia dibawa ke rumahnya yang dahulu yang masih kekal di tempat yang paling tinggi di kota itu. Seorang tua penghuni rumah itu telah mengaku bahwa Tamlikha adalah datuknya selepas mendengar nama Tamlikha anak Filistin. Maka benarlah kisah yang diceritakan nabi Isa kepada mereka, kata orang tua itu.
Mereka yang telah menyaksikan peristiwa ini terus memuji-muji kebesaran Allah S.W.T. Lalu di bawa dua pemerintah dari kota itu untuk berjumpa dengan teman-temannya yang lain di gua tersebut. Setelah diceritakan kepada teman-temannya, lantas mereka bersyukur dan memanjatkan setinggi-tinggi kesyukuran kepada Allah S.W.T. atas kejadan yang berlaku. Melihat peristiwa yang menakjubkan ini, kedua-dua pemerintah itu bertengkar untuk membina rumah-rumah ibadah mereka dia atas gua tersebut. Akhirnya, sebuah gereja Nasrani telah dibina di atas gua itu.

RUMUSAN MENGENAI SURAH AL-KAHFI
Ayat kesepuluh surah ini telah menjelaskan kepada kita bahawa para pemuda tersebut mencari tempat perlindungan di sebuah gua dari pemerintahan zalim. Pemerintahan tersebut menyebabkan mereka tidak mungkin dapat mengungkap pandangan mereka, menjelaskan kebenaran, dan menyerukan agama Allah. Oleh kerana itu, mereka telah menjauhkan diri mereka dari masyarakat.
Akan tetapi, hal ini seharusnya tidak difahami sebagai waktu tanpa kerja yang jauh dari masyarakat, kerana mereka telah pergi ke sana sambil memohon rahmat dan bantuan Allah. Mereka juga berupaya untuk memperbaiki dan mengembangkan diri mereka sendiri. Umat Islam di Hari Akhirat nanti yang berada di bawah pemerintah yang menindas akan juga menyembunyikan diri dan berharap kepada Allah untuk memberikan rahmatNya atas mereka, dan juga memudahkan kehidupan dan perjuangan mereka atas gerakan-gerakan anti-agama.
Alasan ditidurkan olehNya Ashabul Kahfi adalah penyerahan diri terhadap takdir dan kedamaian, kerana Allah, Yang telah menciptakan alam semesta tanpa, telah mengatur segala sesuatu demi kemaslahatan umat Islam. Di zaman sekarang, sebagian umat Islam telah mengambil pendirian yang sama secara spiritual. Dengan cara ini, mereka tidak dipesongkan oleh fahaman materialis yang berupaya menjauhkan masyarakat dari iman mereka, dan juga tidak tersentuh oleh kekerasan yang diarahkan oleh fahaman-fahaman ini.
Oleh kerana itu, mereka dapat terus hidup menuruti Al Qur'an tanpa dipengaruhi oleh kehancuran akhlak, kekejaman, dan kekacauan yang ada di sekitarnya. Ashabul Kahfi telah tertiduri selama beberapa ratus tahun dan Allah telah membangkitkan mereka pada waktu yang ditentukan-Nya.
Kisah Ashabul Kahfi, meskipun sangat mengagumkan, bukanlah merupakan tanda kekuasaan Allah SWT yang paling mengagumkan, kerana Allah SWT juga memiliki tanda-tanda kekuasaan tersendiri dan kisah-kisah lain yang di dalam Al-Quran yang terdapat pengajaran berharga bagi orang-orang yang merenungkannya.
Bahawa orang yang memohon perlindungan kepada Allah SWT, maka Allah akan melindungi dan menyayanginya, dan menjadikannya sebab-sebab untuk menunjukkan kepada orang-orang yang sesat. Allah SWT telah melindungi Ashabul Kahfi dari tidur mereka yang cukup lama dengan memelihara keimanan dan tubuh mereka dari gangguan serta pembunuhan oleh kaum mereka dan Allah SWT menjadikan bangun mereka dari tidur sebagai tanda kesempurnaan kekuasaanNya, kebaikanNya yang banyak dan bermacam-macam lagi, supaya hamba-hambaNya mengetahui bahawa janji Allah SWT pastinya benar.
Adalah perintahNya untuk menuntut ilmu-ilmu yang bermanfaat dan membincangkannya, adalah kerana Allah Ta’ala telah mengutus mereka untuk tujuan tersebut dan mengilhami antara mereka melalui dialog dan perbincangan sehingga diperoleh bukti-bukti dan pengetahuan bahawa janji Allah pasti benar dan sesungguhnya kiamat itu pasti terjadi tanpa ada keraguan di dalamnya.
Surah ini juga adalah berkenaan dengan etika seseorang yang merasa ragu mengenai sesuatu ilmu, maka hendaklah ia kembali kepada gurunya dan berusaha untuk memahami pelajaran tersebut.

Daripada Muaz Ibnu Anas Al-Juhari, daripada bapanya, daripada Nabi SAW baginda bersabda:
“Sesiapa membaca dari Surah Al-Kahfi, maka jadilah baginya cahaya daripada kepala hingga kakinya dan sesiapa yang membaca keseluruhannya, maka jadilah baginya cahaya antara langit dan bumi.” (HR Ahmad)
Daripada Umar beliau berkata, Nabi SAW telah bersabda:
“Sesiapa membaca Surah Al-Kahfi pada hari Jumaat, maka bersinarlah cahaya daripada bawah kakinya hingga ke langit, untuknya di hari kiamat dan diampunkannya antara dua Jumaat.” (HR Ibnu Katsir)

Panduan dan kelebihan Qiamulail


Muqadimmah
Islam ialah satu rahmat Allah Taala yang dikurniakan kepada umat ini. Rahmat yang di maksudkan seiring dengan pengutusan Nabi Muhammad s.a.w sabagai rasul akhir zaman. Oleh itu,kita sebagai umat Islam wajib bersyukur kepada Allah kerana kita terpilih menjadi umat Islam yang penuh dengan kerahmatan dan kemuliaan ini.
Allah telah memberi nikmat nyawa,kesihatan,pancaindera dan nikmat anggota tubuh badan yang lain.Namun begitu,ramai di kalangan manusia tidak mengetahui apakah matlamat mereka diciptakan oleh Allah.
Dalam al-quran telah jelas dinyatakan tujuan Allah menjadikan manusia ialah untuk beribadah. Dunia tidak boleh dijadikan matlamat utama kerana ia adalah sementara dan hanya pinjaman dari Allah.
Golongan yang sedar daripada kalangan penduduk dunia ialah hamba Allah yang sebenar-benarnya, dan orang berakal daripada kalangan mereka ialah orang yang zuhud
Ibadat yang menjadi matlamat kepada mempunyai skop yang amat luas. Objektif utama ibadat ialah membersihkan jiwa dengan memandunya kearah mencintai Allah.
Ibadat qiamullail ialah ibadat yang sangat dituntut dalam Islam. Namun begitu mungkin masih ramai yang belum mengetahui secara terperinci apakah yang dimaksudkan dengan qiamullail, dan bilakah kita boleh berqiamullail.


Qiamullail
Definisi qiamullail
- Perkataan qiamullail sebenarnya gabungan 2 perkataan iaitu qiam dan al-lail.
- Qiam bermaksud bangun atau berlawanan dengan duduk
- Al-lail bermaksud malam
- Waktu qiamullail bermula bermula selepas tenggelamnya matahari sehingga terbit fajar sadik.
- Qiamullail dari segi bahasa ialah bangun pada waktu malam.
- Menurut istilah fuqaha qiamullail ialah mengisi waktu malam walaupun seketika dengan ibadat solat atau selainnya dan tidak disyaratkan menghabiskan sepanjang malam.

Hukum dan pensyariatan qiamullail
• Islam peruntukkan kepada penganutnya beberapa kategori hukum seperti wajib dan sunat.
• Wajib bermaksud setiap amalan yang diberi pahala kepada pelakunya dan dikenakan dosa keatas mereka yang meninggalkannya.
• Sunat pula bermaksud setiap amalan yang diberi pahala kepada pelakunya tetapi tidak dikenakan dosa keatas mereka jika tidak melakukannya
• Para fuqaha sama ada mazhab syafi’I,hanafi,maliki,dan hanbali bersepakat mengatakan bahawa ibadat qiamullail ini disyariatkan.
• Ibadat qiamullail disyariatkan dalam Islam berdasarkan kepada al-quran dan juga hadis-hadis Rasulullah.

Kelebihan Qiamullail
- Qiamullail adalah sunat muakkad yang sangat dituntut.
- Banyak dalil-dalil yang menunjukkan kelebihannya sama ada daripada hadis sama ada dalam al-sahihain dan selainnya yang menyebut tentang qiamullail
- Antara kelebihan qiamullail ialah seperti:
1. Perintah Allah kepada Nabi s.a.w
2. Perintah ini sekalipun khusus kepada Nabi s.a.w namun sekalian umat Islam termasuk dalam perintah tersebut kerana mereka dituntut mengikut Nabi s.a.w
3. Al-Muhsinun golongan yang berhak mendapat kebaikan dan rahmatNya
4. Al-Abrar (baik-baik) golongan orang yang mendapatpujian dan sanjungan daripada Allah
5. Allah Taala menafikan persamaan antara mereka yang qiamullail dan mereka yang tidak melakukan qiamullail
6. Allah Taala menyasikan bahawa mereka yang berqiamullail adalah golongan yang beriman dengan ayat-ayat Allah Taala
7. Sebab seseorang itu dimasukkan Allah ke dalam syurga
8. Ibadat yang sentiasa dilakukan oleh para al-Solihin
9. Qiamullail merupakan kemuliaan kepada orang Mukmin





Faktor – faktor yang membantu seseorang untuk berqiamullail
• Allah S.W.T memuji orang-orang yang beriman yang mengerjakan sunat qiamullail di mana mereka menjadikan waktu malam sebagai jambatan untuk memasuki syurga Allah.
• Oleh kerana qiamullail suatu ibadat yang dipuji Allah, seseorang yang ingin mencapainya perlu berusaha gigih.
• Terdapat beberapa faktor yang membantu seseorang untuk melatih dirinya melakukan qiamullail.
• Para ulama telah menggariskan beberapa factor yang boleh membantu kita untuk bangun qiamullail antaranya ialah:

- Ikhlas kepada Allah S.W.T
Allah Taala memerintah hamba-hambaNya supaya ikhlas dalam setiap amalan yang dilakukan.
Justeru, setiap kali keikhlasan seseorang itu bertambah kuat ia akan diberi taufik untuk menunaikan ketaatan dan ibadat taqarrub kepada Allah.
- Seseorang yang ingin melakukan qiamullail perlu melahirkan rasa dalam dirinya bahawa Allah S.W.T menyeru hamba-hambaNya berqiamullail.
Apabila seseorang itu dapat merasakan bahwa Allah menyeru supaya ia mengerjakan qiamullail sedangkan Allah sebenarnya tidak berhajat kepada ketaatan sekalian manusia, maka inin akan menggalakkan seseorang itu untuk menyahut seruanNya.


- Mengetahui kelebihan qiamullail
Barang siapa yang mengetahui kelebihan dan fadilat ibadat ini nescaya akan bertambah hasrat dan keinginan untuk bermunajat kepada Allah.
Melihat sejarah dan kisah pada al-salaf al-soleh yang terdahulu tentang ibadat qiamullail mereka serta komitmen mereka dengannya.
- Tidur mengikut sunah Rasullulah s.a.w iaitu di atas lambung kanan.
Cara tidur mengikut sunah
1. Di atas lambung kanan
2. Lengan kanan di bawah pipi kanan
3. Menghadap kiblat
- Tidur dalam keadaan suci
Antara sunah Rasulullah s.a.w ialah tidur dalam keadaan bersuci yakni berwuduk.
- Tidur awal
Antara wasiat dan nasihat Nabi s.a.w ialah tidur awal selepas waktu Isyak. Ia merupakan satu amalan terpuji dan adat menjaga kesihatan yang baik.
Selain itu, perkara yang berkaitan degan tidur ini ialah seseorang hendaklah memilih temapt tidur yang sesuai. Maksudnya tidak melampau dalam mencari tempat tidur seperti tilam yang lembut dan empuk. Ini akan menyebabkan kita berasa malas dan susah untuk bangun. Oleh itu kita akan lalai dalam mengerjakan sunat qiamullail.



- Beramal dengan zikir-zikir yang disyariatkan sebelum tidur.
Zikir-zikir merupakan benteng dan pendinding kepada setiap Muslim dengan izin Allah daripada segala gangguan jin dan syaitan. Ia turut membantu untuk qiamullail pada malam tersebut.
- Mengamalkan tidur qailullah pada waktu siang
Qailullah ialah tidur sekejap sama ada tidur sebelum Zuhur atau selepasnya.
- Menjauhi banyak makan dan minum
Sesungguhnya memperbanyakkan makan dan minum adalah antara halangan besar yang menjauhkan seseorang itu daripada qiamullail.
- Mujahadah nafsu (melawan nafsu) untuk qiamullail.
Ini adalah antara factor yang besar mendorong kita melakukan qiamullail. Ini kerana nafsu manusia secara semula jadi adalah nafsu ammrah bi-al-su’(menyuruh kepada kejahatan). Nafsu yang cenderung kepada kejahatan dan mungkar.
- Menjauhi dosa dan maksiat
Apabila seseorang Muslim ingin mencapai kemuliaan bermunajat kepada Allat Taala dan menyepikan diri dengan berikir kapdaNya ketika kegelapan malam maka dia hendaklah menjauhi perbuatan dosa.
- Menghisab dan mencela diri kerana meninggalkan qiamullail.
Antara syiar atau lambang orang-orang soleh ialah sikap menghisab atau menghitung diri sendiri.



Perkara –perkara penting yang perlu tahu tentang qiamullail
1. Sunat qailullah
Iaitu tidur sekejap atau rehat pada waktu tengahari sebelum matahri tergelincir. Tujuan qailullah adalah untuk member kekuatan ketika bangun dan berjaga pada waktu malam.
2. Berniat ketika hendak tidur
Sunat berniat untuk bangun qiamullail pada malam itu ketika hendak tidur agar kita mendapat ganjaran niat tersebut.
3. Membaca doa sebelum tidur
Sebelum tidur pada malam tersebut, suant membaca doa atau zikir. Bahkan sunat pada setiap malam kita membaca doa tidur.
4. Sunat bersiwak dan memandang ke langit apabila bangun tidur.
Sunat bagi setiap orang yang berjaga pada waktu malam menyapu mukanya seterusnya ia bersiwak dan memandang langit.
5. Kejutkan ahli keluarga
Sunat bagi orang yang bangun untuk qiamullail pada malam itu mengejutkan ister dan ahli keluarganya untuk turut serta berqiamullail.
6. Sunat memulakan qiam dengan dua rakaat yang ringkas
Sunat bagi setiap orang yang ingin qiamullail membuka solat malamnya dengan 2 rakaat yang ringan kemudian barulah dia solat mengikut apa yang ia inginkan.
7. Sunat memberi salam tiap 2 rakaat
Sunat member salam tiap 2 rakaat.
8. Lamakan qiam daripada sujud atau rukuk.

Ibadat – ibadat yang boleh dilakukan dalam qiamullail
Ketika berqiamullail,terdapat solat-solat sunat dan amalan-amalan lain yang boleh kita lakukan. Sebagaimana yang telah dijelaskan, ibadat yang dilakukan hendaklah mengikut kadar kemampuan masing-masing. Allah Taala suka amalan yang dilakukan secara istiqamah walaupun sedikit. Antara amalan itu adalah:
- Solat tahajjud
- Solat Tasbih
- Solat taubat
- Solat istikharah
- Solat hajat
- Solat witir

Waktu afdal untuk qiamullail
- Qiamullail boleh dilakukan selepas solat Isya’ samada di dahului dengan tidur atau tidak.
- Qiamullail selepas tidur lebih afdal dilakukan walaupun sekejap.
- Dalam mazhab Maliki, sebaik-baik waktu qiamullail ialah sepertiga malam terakhir untuk orang yang pada kebiasaannya akan terjaga daripada tidurnya pada akhir malam.
- Jika kebiasaannya tidak akan terjaga pada waktu akhir malam, maka sebaiknya dia melakukan qiamullail pada waktu malam.

Bilangan Rakaat Solat ketika Qiamullail
- Sesungguhnya Islam merupakan agama yang sangat terindah dan mudah. Islam tidak menyuruh umatnya melakukan ibadat sehingga menyebabkan mereka jatuh sakit atau demam.
- Allah tidak menwajibkan solat sehingga beratus-ratus rakaat.
- Bagi mereka yang mampu melakukan solat hanya dua rakaat pada satu malam, itu sudah memadai mengikut kadar kemampuan.
- Apa yang penting dalam Islam ialah ibadah hendaklah dilakukan dengan penuh konsisten dan istiqamah.
- Terdapat tiga pendapat tentang kadar rakaat oleh beberapa ulama:
• Pendapat pertama : kadar rakaat yang paling banyak ialah lapan rakaat. (pendapat mazhab Hanafi)
• Pendapat kedua : rakaat yang paling banyak ialah sepuluh atau dua belas rakaat. (pendapat ini dipelopori oleh mazhab Maliki dan Hanbali)
• Pendapat ketiga : tiada had bilangan bagi solat qiamullail. (pendapat mazhab Syafi’i)

Kesimpulan
Qiamullail dijamin syurga
- Qiamullail termasuklah dalam salah satu cirri kelebihan orang yang soleh, yang dijamin masuk syurga. Mereka hampir tidak pernah meninggalkannya, termasuk ketika jihad dan dalam perjalanan. Mereka sedar bahawa qiamullail mempunyai kelebihan dan pahala yang besar.
- Allah bangga terhadap hambaNya yang solat malam di hadapan para malaikat.
Pintu-pintu laingit dibuka lebar bagi hamba yang bermunajat dalam keheningan malam.

Rujukan
- Indahnya Saat Bersama-MU –Panduan Praktikal Qiamullail (Nik Abd.Rahim Nik Abd.Ghani Zahazan Mohamed)

Bersyukur::Alhamdulillah


Alangkah baiknya jika bersyukur!

Saya bukanlah orang yang tidak inginkan kemewahan atau pun kesenangan hidup. Bahkan itulah idaman setiap makhluk yang bergelar manusia. Saya hanya mengajak untuk kita kembali berfikir akan apa yang kita miliki supaya kita dapat belajar erti syukur. Pabila tidak belajar untuk syukur, seolah-olah kita tidak mempunyai apa-apa pun dalam kehidupan termasuklah harta, dan segala jenis kenikmatan. Bersyukurlah supaya dapat kita menikmati kurniaan yang Allah SWT berikan.

Sebenarnya, bersyukurnya kita dengan nikmat Allah yang berikan kepada kita adalah suatu keputusan yang sangat tepat. Di sini saya gariskan dua ‘hadiah’ Allah sekali gus kepada hambanya yang bersyukur.

Bahagia, ketenangan hati

Bagi individu yang sentiasa bersyukur pasti akan merasa tenang dan aman. Pernahkah diperhatikan wajah individu ini? Amat pasrah dengan apa yang dimiliki. Amat redha dengan ketentuan daripada Al-Khalik. Mereka ini akan sentiasa tersenyum, bertenaga dan bahgia. Itulah hadiah Allah kepada mereka yang menjadikan bersyukur moto kehidupan. Mereka ini jauh daripada berprasangka, sifat tamak haloba, dengki-berdengkian dan sebagainya. Tidak ada lintasan niat untuk memperkenakan orang lain. Merasai cukup dengan rezeki yang ditentukan,cukup dengan kadar usaha yang dicurahkan.

Sepatutnya, beginilah rupa seorang yang digelar muslim. Sentiasa redha akan ketentuan daripada Allah SWT. Inilah peribadi muslim yang dianggap ‘ajaib’ seperti yang disabdakan oleh Rasulullah SWT.

“Sunggah mengagumkan (ajaib) pada seseorang muslim, semua yang terjadi pada dirinya selalu mendapat kebaikan. Kalau mendapat sesuatu kesenangan, ia terus bersyukur. Maka itu sangat baik untuknya. Dan jika ditimpa musibah, ia terus bersabar. Dan ini pun baik untuknya.”

(HR Muslim, daripada Suhaib Al-Rumi)

Hindari Sifat mazmumah

Rupa-rupanya bersyukurnya kita adalah langkah bijak untuk lari daripada sifat mazmumah. Hati yang sentiasa redha dengan ketentuan tidak mudah mengutuk dan mencela qada’ dan qadar Allah SWT. Segala jenis sifat mazmumah seperti tamak haloba, pentingkan diri sendri, berdengki dan sebagainya akan secara automatik hilang terus daripada dari kita. Seperti kita sedia maklum , kes santau (menghantar ‘penyakit’ atau ‘penunggu’ kepada orang lain) merebak bak cendawan tumbuh selepas hujan di merata pelusuk negara adalah akibat berdengki yang lahir daripada sifat kufur(tidak bersyukur ini). Maka tidakkah diperhatikan akan indahnya bersyukur ini. Merawat gundah gulana jiwa disamping menyingkirkan dosa dan noda.

Khatimah

Saya akui bersyukur ini kekadang sukar untuk dilaksanakan. Lebih-lebih lagi seandainya mata ini sering sahaja melihat ‘kelebihan’ orang lain berbanding diri sendiri. Nampak sahaja cacat cela, kelemahan, kekurangan dan keburukan bertompok atas diri kita. Rawatan untuk penyakit ini adalah sentiasa bersyukur atas kurniaanNYA.

Saya teringat akan firman Allah SWT :

“Dan ingatlah ketika Tuhanmu memaklumkan, “Sesungguhnya jika kamu bersyukur, nescaya Aku akan tambah (nikmat) kepadamu, tetapi jika kamu mengingkari (nikmat Allah), Maka sesungguhnya AzabKU amatlah pedih”

(Surah Ibrahim : ayat 7)

Kita bersyukur maka Allah akan tambah nikmat! Jika kufur tunggulah azabNYA!!! Nauzubillah!!!

Jadi apakah pilihan kita???

Hakikatnya, bersyukur itu juga merupakan nikmat.

Ayuh, kita bersyukur dengan apa yang ADA sebelum berubah menjadi TIADA!!!